مشاوره حقوقی کیست؟؟
نوشته شده توسط : ریحانه

مشاور حقوقی کیست؟ و وظایف آن چیست؟

 

کمتر کسی می داند که فارغ التحصیلان حقوق به جای سردفتری، وکیل و قاضی، شغل مشاور حقوقی را انتخاب می کنند! این افراد می توانند به عنوان مشاور حقوقی در سازمان ها و شرکت ها کار کنند یا به دیگران در زمینه هایی مانند امور قراردادها، دعاوی و تحقیقات کمک کنند. از طرفی از آنجایی که راه اندازی یک موسسه مشاوره حقوقی با همکاری جمعی از حقوقدانان و کارشناسان مختلف می تواند گزینه مناسبی برای کسب درآمد باشد، امروزه شاهد راه اندازی موسسات حقوقی توسط افرادی هستیم که لزوماً وکیل یا دانشجوی حقوق نیستند.

 

اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند برای تنظیم قراردادها و تنظیم قراردادهای خود از این مشاوران کمک بگیرند تا بتوانند نکات مهم قراردادها را بررسی و بیان کنند. آنها همچنین می توانند مسئول تنظیم قراردادها باشند. در بسیاری از موارد تنها با تایید و امضای مشاور حقوقی قراردادها نهایی می شود.

 

برخی از مشاوران حقوقی در زمینه های تخصصی کار می کنند. مانند مشاور یا مشاور حقوقی بانک که فقط با شرکت ها، سازمان های دولتی، سازمان های هنری و سازمان های ورزشی کار می کنند.

 

از جمله وظایف مشاور حقوقی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

1- تهیه متن قراردادهای شرکت یا سازمان و نظارت بر فرآیند انعقاد آنها.

 

2- ارائه اطلاعات لازم و انجام امور حقوقی مربوط به انواع مناقصات، مزایده ها و …

 

3- ارائه مشاوره حقوقی به مدیران و کارکنان

 

4- جمع آوری، بررسی و تنظیم اطلاعات لازم جهت تهیه قوانین، اساسنامه، آیین نامه ها، دستورالعمل ها و …

 

5- انجام کلیه امور مربوط به ثبت، تغییر ساختار، انحلال شرکتها و ... (عمدتاً در شرکتهای خصوصی)

 

6- جمع آوری اطلاعات لازم و استفاده از آنها برای دفاع از سازمان یا شرکت مربوطه در محاکم قضایی.

 

مشاور حقوقی چگونه به کسب و کار شما کمک می کند؟

 

مشاور حقوقی ضمن توجه به مسئولیت های کیفری، حقوقی، کیفری و انتظامی تصمیمات مدیران و ذینفعان سازمان را در اتخاذ تصمیمات دقیق تر یاری می دهد و در مواجهه با مسائل حقوقی سازمانی نیز به رفع مسائل و مشکلات کمک می کند. در شرکتها و سازمانهای دولتی معمولاً یک واحد حقوقی متشکل از چند کارشناس حقوقی در امور مربوط به انعقاد قراردادهای فروش. انعقاد قراردادها و تفاهم نامه ها بین سازمان و سایر امور حقوقی ناظر بر سیستم بوده و معمولاً بررسی و اعلام نظر واحد حقوقی یکی از مراحل عملیات فوق می باشد.

 

در شرکت های خصوصی، مشاور ممکن است به چند شرکت کوچک مشاوره حقوقی بدهد یا فقط یک شرکت را استخدام کند. در شرکت های بزرگ خصوصی، مدیران شرکت ها نیز از یک تیم مشاور قدرتمند و ماهر و یک واحد حقوقی مجزا بهره مند می شوند.

 

 





:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 22 مهر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: